ده نقطه از زمين، متعلق به كرات ديگر


 






 

دره هاي خشك- آنتارتيكا
 

گفته شده كه اين دره هاي خشك و لم يزرع كه از سنگريزه پوشيده شده اند، شبيه ترين نقطه كره زمين به سياره مريخ هستند. در مناظر سحرآميز اين منطقه كه در زمينهاي ويكتوريا قرار دارد، برف و باران نمي بارد.
اما گهگاه درياچه هاي يخ زده اي در آن ديده مي شوند كه هيچ گاه ذوب نمي گردند. قطر يخهاي اين درياچه هاي كوچك به چندين متر مي رسد. در زير اين يخهاي ضخيم، آبي اشباع شده از نمك و موجودات ريز با ساختاري بسيار ساده و اوليه زندگي مي كنند كه هم اكنون توجه بسياري از دانشمندان را به خود جلب كرده اند.

جزيره سوكوترا- اقيانوس هند
 

اين جزيره، ذهنيتي را كه از يك منظره طبيعي در زمين داريم، به كلي به هم مي ريزد. طوري كه گمان مي كنيم به سياره ديگري رفته ايم و يا شايد به عصري متفاوت از تاريخ زمين سفر كرده ايم. جزيره سوكوترا يكي از چهار جزيره يك مجمع الجزاير در نزديكي قاره آفريقا است كه حدود شش تا هفت ميليون سال پيش از آفريقا جدا شده است. در اين جزيره بيش از 700 گونه گياهي و جانوري بسيار نادر زندگي مي كنند و يك سوم آنها، تنها در اين جزيره يافت شده اند. آب و هواي جزيره بسيار خشك و گرم و سوزان مي باشد، با اين حال عجيب ترين گياهان در آن رشد مي كنند. درختان و گياهان اين جزيره اسرارآميز، ميليونها سال در قرنطينه جغرافيايي قرار داشته اند، چرا كه قدمت برخي از گونه هاي گياهان جزيره به 20 ميليون سال قبل برمي گردد.

كليلوك، درياچه نقطه اي- كانادا
 

آفتاب گرم تابستان، مقداري از آبهاي اين درياچه را تبخير مي كند و دوايري از آبهاي كم عمق به وجود مي آورد كه در صفحه اي سفيد رنگ از كريستالهاي درخشان كف درياچه پخش شده اند. اين گودالهاي آب حاوي موادمعدني بسياري هستند و به رنگهاي سبز و آبي ديده مي شوند. اين آبها يكي از غني ترين نقاط جهان از نظر موادمعدني هستند. موادي چون سولفات منيزيم، سولفات سديم و كلسيم و هشت ماده ديگر به علاوه چهار تركيب مختلف از آنها كه شامل نقره و تيتانيوم هستند، به وفور در اينجا وجود دارند.

ريوتينتو- اسپانيا
 

معادن بسياربزرگي كه در اين منطقه ايجاد شده اند ظاهري عجيب به آن داده اند. با گسترش اين معادن، نه تنها كوهها و دره ها بلكه دهكده هاي اطراف نيز تحت تأثير قرار گرفته اند و مردم آن به شهر جديدي كه در همان نزديكي ايجاد شده، نقل مكان كرده اند. اما عجيب ترين و زيباترين چيزي كه نام اين منطقه نيز از روي آن انتخاب شده است، رودخانه اي قرمز رنگ است كه از ميان صخره ها جريان دارد و اين منظره را شگفت انگيزتر كرده است. آب اين رودخانه بشدت اسيدي بوده و PH آن بين 1/7 تا 2/5 است و سرشار از يون فلزات سنگين مي باشد. قرمزي آب آن هم به دليل وجود اين فلزات در آب است.

سالاريوني- بوليوي
 

سرزمين «سالاريوني» در بوليوي، بي شك يكي از نفس گيرترين مناظر جهان را داراست. سرزميني باشكوه با يك بيابان عظيم از نمك(بزرگترين بيابان نمك جهان)، آتشفشانهاي فعال، صخره هايي بلند به شكل كاكتوسهاي بياباني و چشمه هاي بزرگ آب گرم كه گويي به دنيايي خارج از دنياي ما تعلق دارد. به تازگي درياچه بسيار وسيع و يخ زده اي نيز در اين سرزمين كشف شده است.

واله دلائو- برزيل
 

«واله دلائو» يا «دره ماه» منطقه اي سنگي در برزيل است كه سالهايش توسط جريان آب شكل گرفته است. در گوشه گوشه آن استخرهاي آب طبيعي در بين صخره ها ديده مي شود. اين منطقه در چاپادا، واقع در 38 كيلومتري «آلتوپارانيرو» قرار دارد. اين سنگها از پيرترين سنگهاي كره زمين هستند و بيشتر از جنس كوارتز مي باشند.

بركه خون- ژاپن
 

بركه خون شهر «بپو» يكي از نه نقطه جهنمي در ژاپن است كه آبهاي بسيار گرمي دارد. با اين حال بيشتر براي تماشا كردن مناسب است تا استفاده كردن! آب گرم اين بركه به دليل وجود يونهاي فراوان آهن در آن قرمز رنگ مي باشد.

جنگل سنگي- چين
 

جنگل سنگي كه چيني ها به آن «شيلين» مي گويند، نمونه اي بسيار عجيب و زيبا از پوشش سنگي است. تمام صخره هاي اين جنگل سنگي از جنس آهك مي باشند كه توسط جريان آب به شكل ستونهاي صاف و بلند درآمده اند. «شيلين» از زمان امپراتوري «مينگ» به عنوان اولين مورد از عجايب جهان شناخته شده است.

تونلهاي يخي- اتريش
 

غارهاي يخي با غارهاي سنگي بسيار متفاوتند. در اين غارها احساس عجيبي به انسان دست مي دهد به طوري كه انگار اين غارها متعلق به سياره ما نيستند و گويي يك بيگانه در حين غارنوردي آنها را ايجاد كرده است. در بين غارهاي يخي، غارهاي يخي «آليس راينسن ولت» بزرگترين و طولاني ترين غارهايي هستند كه تا امروز كشف شده اند. اين غارها در دل كوههاي «تننگبرگ» و 40 كيلومتر در داخل كوه نفوذ كرده اند. قسمتي كوچك از ابتداي غار براي بازديد توريستها باز است.

«ريچات»- موريتاني
 

اين گودال عظيم در موريتانيا واقع در قسمت جنوب غربي صحراي بزرگ آفريقا قرار دارد. قطر آن حدود 30مايل (48 كيلومتر) است و آنقدر بزرگ است كه از فضا نيز به راحتي ديده مي شود. دانشمندان اعتقاد داشتند كه برخورد يك شهاب سنگ اين گودال را به وجود آورده است، اما اكنون بر اين باورند كه برآمدگي زمين و فرسايش آن باعث به وجود آمدن آن شده است. دليل واقعي شكل دايره اي اين گودال هنوز هم يك راز كشف نشده است.

منبع: نشريه روزهاي زندگي-ش332.